Nog geen reacties

Parochiebedevaart naar Lourdes – een terugblik

Op zaterdag 25 april vertrokken we met een grote groep pelgrims naar Lourdes. Met de bus reisden we van Voorburg naar Schiphol, waarna we naar Biarritz vlogen. Vanaf daar gingen we verder met de bus naar Lourdes. Rond 19.00 uur kwamen we aan bij ons hotel.

Het werd een prachtige week. We waren niet alleen in Lourdes: in totaal waren er bijna 1600 Nederlandse pelgrims. Vanuit het Aartsbisdom Utrecht kwamen ruim 1100 pelgrims met de trein; anderen reisden met het vliegtuig of de bus. Mensen uit alle bisdommen van Nederland sloten zich bij elkaar aan. Samen vormden we één grote gemeenschap.

Elke dag vierden we samen de Eucharistie. De kerk was steeds goed gevuld en er waren veel priesters, misdienaars en acolieten aanwezig. Ook waren er veel kinderen en gezinnen meegekomen. Zij verbleven in de Cité Secours, een groepsverblijf op een heuvel net buiten Lourdes. Daar was volop ruimte was om te spelen. De kinderen hadden iedere dag een kinderwoorddienst. Aan het einde van de week presenteerden zij trots hun gezamenlijke project: een collage met het woord FAIR.

Er was geen apart koor. De dirigent vertelde dat wij samen het grootste koor vormden — en dat was duidelijk te horen. Voorafgaand aan de vieringen oefenden we samen bekende en minder bekende Lourdesliederen, terwijl de kerk langzaam volliep.

Elke viering begon met een plechtige intocht van de groepsvaandels, gevolgd door de priesters, misdienaars en acolieten. Het was bijzonder om met zoveel gelijkgestemde mensen samen eucharistie te vieren.

Ook Koningsdag werd in Lourdes feestelijk gevierd. Dat is goed te zien op onze groepsfoto vol oranje accenten. We kregen koffie en thee met oranje-likeur aangeboden — een hele organisatie voor 1600 mensen! Na het diner trakteerde “onze” Marja de Goederen op oranjebitter. Zij had vlak voor vertrek een koninklijke onderscheiding ontvangen van de burgemeester. Dat maakte de dag extra feestelijk. De Fransen zullen ongetwijfeld verbaasd hebben gekeken naar al het oranje in het kleine Lourdes.

Naast de vieringen was er ook tijd voor ontspanning. We maakten een rondrit met een toeristentreintje door de stad, bezochten het kasteel boven Lourdes en gingen naar het wassenbeeldenmuseum over het leven van Bernadette en Jezus. Sommigen genoten van een heerlijke ijscoupe in de ijssalon en er werd gezellig samen gekaart.

Bovenal was het een echte bedevaart. Er waren mooie gesprekken, momenten van ontroering en veel gebed voor de mensen die we in ons hart meedroegen naar de Grot. Dat kreeg ook een plek in onze bedevaartkaars. Onder leiding van Dorienne van Heesewijk werd deze prachtig versierd. In processie brachten we de kaars naar de kaarsenstandaards en na het bidden van de rozenkrans boden we de kars aan Maria aan. In deze kaars zijn al onze gebeden en intenties samengebracht.
Terwijl wij weer naar huis gingen, bleef de kaars in Lourdes branden.

Wat was het bijzonder om samen in Lourdes te zijn!

Ineke Huitema-Versteeg