Organisatiestructuur

Onderstaande afbeelding geeft de organisatiestructuur binnen de parochie.

De organisatiestructuur bestaat uit lokale kernteams per geloofsgemeenschap en kernteams voor de gehele parochie. De lokale teams zijn vier altaarteams en vier beheerteams. De altaarteams worden aangestuurd vanuit het pastoraal team. De beheerteams worden aangestuurd door het bestuur. De parochiële kernteams zijn het vormingsteam, het diaconieteam en het communicatieteam. Deze teams vallen alle drie onder de directe verantwoordelijkheid van het pastoraal team. Naast de genoemde teams kent de parochie lokale en parochiële secretariaatsfuncties en parochiële werkgroepen op het gebied van juridische zaken, gebouwen en ICT.

Taakvelden

Elk kernteam heeft een specifieke opdracht, een eigen taakveld. De leden van de kernteams zijn aanspreekpunt voor de binnen het betreffende taakveld actieve vrijwilligers. Zij zorgen voor de goede informatievoorziening naar deze vrijwilligers en voor de afstemming tussen de verschillende werkgroepen.

Organisatie van de teams

Ieder team kent een kerngroep met daarin een vicevoorzitter en secretaris, één of meer spilfiguren die een sterke betrokkenheid bij het taakveld hebben, en een lid van het pastoraal team of van het parochiebestuur dat verantwoordelijk is voor dit taakveld. Deze laatste persoon is niet noodzakelijk bij iedere bijeenkomst van het kernteam aanwezig. De leden van ieder kernteam worden aangesteld door het bestuur. Zij worden voor een periode van vier jaar benoemd.

Toelichting op de organisatie; missie en visie

De missie van de parochie vraagt een adequate organisatie. Zo kunnen we vitale en gastvrije geloofsgemeenschappen vormen die in staat zijn onze geloofsovertuiging op een uitnodigende wijze uit te dragen. Het vraagt een open, heldere en dienstbare organisatie met duidelijke verantwoordelijkheden en inzichtelijke communicatielijnen waarin ieder zijn en haar talenten inzet ten bate van het geheel.

Binnen onze organisatie zijn vrijwilligers, bestuursleden en de leden van het pastoraal team op elkaar betrokken. Wij dragen verantwoordelijkheid en nemen initiatieven. Wij werken met elkaar samen met respect voor ieders positie en verantwoordelijkheid. Zo wordt de kostbare inzet van iedere parochiaan in goede banen geleid.

Onze opdracht als Kerk ter plaatse is groot maar onze middelen zijn altijd beperkt. Dit geldt zowel voor de omvang van het pastoraal team als voor de beschikbaarheid van vrijwilligers. We moeten onze tijd die we aan de Kerk geven zo goed mogelijk besteden. Dit vraagt dat het pastoraal team zich vooral richt op het concretiseren van het pastoraal beleidsplan, het bestuur op de zakelijke aangelegenheden binnen de parochie en de vrijwilligers vooral bezig zijn met de praktische uitvoering.

Binnen onze gemeenschap van gemeenschappen zijn er zaken die lokaal binnen de geloofsgemeenschap rond een kerkgebouw en zaken die parochie breed voor de vier geloofsgemeenschappen gezamenlijk georganiseerd moeten worden. Zo wordt recht gedaan aan de eigenheid van de lokale gemeenschap en aan de gezamenlijkheid en het gedeelde belang van het geheel.

Kernteams

Parochiebreed
Het vormingsteam bestaat uit Nellie Plaizier, parochiecatecheet (voorzitter), Emile Verviers (secretaris) en Jolanda Sieders.
Zij zijn bereikbaar via: vormingsteam@mariajozef.nl.
Het diaconieteam bestaat uit Pier Tolsma, diaken (voorzitter), Paul Sas (secretaris) en Paul Meinders.
Zij zijn bereikbaar via: diaconieteam@mariajozef.nl.
Het communicatieteam bestaat uit Lizette de Groot (voorzitter), Marcel Gerritsen (secretaris), diaken Pier Tolsma, Paul Schott en Annemarie van Dam.
Zij zijn bereikbaar via: communicatie@mariajozef.nl.

Lokaal
HH. Benedictus en Bernadettekerk
Het altaarteam bestaat uit Inge van der Schoot (vicevoorzitter), Joris van den Boogaard en Christa van der Ven.
Zij zijn bereikbaar via: altaarteam.bb@mariajozef.nl.
Het beheerteam bestaat uit Arco Zwijnenburg (voorzitter), Lex Beneken Kolmer (secretaris) en Yvonne Sloet tot Everlo en Henk van Steekelenburg.
Zij zijn bereikbaar via: beheerteam.bb@mariajozef.nl.

H. Bonifatiuskerk
Het altaarteam bestaat uit Jan Mulder (vicevoorzitter), Naomi Dieters (secretaris), Marko Bučić en Liesbeth van Roon.
Zij zijn bereikbaar via: altaarteam.bon@mariajozef.nl.
Het beheerteam bestaat uit Jules Braat (voorzitter), Marko Bučić en Paul Schott.
Zij zijn bereikbaar via: beheerteam.bon@mariajozef.nl.

St. Martinuskerk
Het altaarteam bestaat uit Marja de Goederen (vicevoorzitter) en Anneke Juffermans.
Zij zijn bereikbaar via: altaarteam.m@mariajozef.nl.
Het beheerteam bestaat uit Emile Duijsens (voorzitter) en Ineke Huitema (secretaris).
Zij zijn bereikbaar via: beheerteam.m@mariajozef.nl.

HH. Petrus en Pauluskerk
Het altaarteam bestaat uit Frans Aarts (voorzitter), Oscar de Man (secretaris) en Leo Valk.
Zij zijn bereikbaar via: altaarteam.pp@mariajozef.nl.
Het beheerteam bestaat uit Oscar de Man, Willie Tetteroo en Joke Valk.
Zij zijn bereikbaar via: beheerteam.pp@mariajozef.nl.

Werkgroepen en activiteiten

Voor contact met een werkgroep kan gebruik worden gemaakt van bovenstaande e-mailadressen van het betreffende kernteam.

Onder het vormingsteam vallen de volgende werkgroepen en activiteiten:
Alpha
Bedevaarten
Doopvoorbereiding
Ignatiaanse retraite
Jongerenpastoraat
KinderVertelViering
KinderWoordDienst
Voorbereiding eerste Communie
Voorbereiding Vormsel.
Zie hier voor meer over de activiteiten op het gebied van vorming en catechese.

Onder het diaconieteam vallen de volgende werkgroepen en activiteiten:
Algemene ziekenzalving
Collecterooster
Contactpersonen
Maaltijden
Missie, Ontwikkeling en Vrede
Nabestaandenzorg
Ouderen en zieken
Verstandelijk beperkten
Vervoer naar de kerk
Ziekencommunie.
Het diaconieteam onderhoudt de contacten met de (Inter-)Parochiële CaritasInstellingen.
Zie hier voor meer over de activiteiten op het gebied van diaconie en dienen.

Onder het communicatieteam vallen de volgende werkgroepen en activiteiten:
Redactie Kerk aan de Vliet
Redactie website
Huisstijl
Persberichten
Sociale media
Diverse overige communicatie: posters; folders; uitnodigingen; welkomstbrief; nabestaandenbrief enzovoort
Parochiefeest.

Onder de altaarteams vallen de volgende werkgroepen en activiteiten:
Acolieten en misdienaars
Allerzielen- en nabestaandenviering
Altaarbloemetjeverzorgers
Bloemschikkers
Collectanten en collecte-afstorters
Concertmedewerkers
Gravenzegening
Kerklinnenreinigers
Koffieschenkers
Koren (zie hier voor meer informatie over de koren)
Kosters en kerkinrichters
Lectoren
Lectorenbladsamenstellers
Liturgieblaadjesmakers
Liturgisch materiaal bestellers
Livestream
Mariakapelopenaars en -sluiters
Rozenkrans- en kruiswegvoorbidders
Speciale vieringen medewerkers
Welkomgroep
Woorddienstvoorgangers en gebedsleiders.

Onder de beheerteams vallen de volgende werkgroepen en activiteiten:
Beheer en verhuur kerk
Beheer en verhuur zalen,
Beheer begraafplaats
Verhuur kerk aan andere kerkgemeenschappen
Inkoop niet-liturgische zaken
Keuken- en toiletlinnenverzorgers
Onderhoud gebouwen en installaties
Schoonmaak kerk en zalen
Tuinonderhoud
Vuilnisafvoer.